info@sportinator.cz
4 tipy, jak běhat v horkých letních dnech

running-shoes-2661560_640

Jak přežít letní vedra v běžeckých botách? Máme čtyři tipy.

Pijte, pijte… a ještě jednou: Pijte!

Uvědomte si, že váš organismus se v letním vedru chová jako motor auta – jakmile má málo tekutiny v chladicím systému, zadře se. Že jste na prahu zadření, poznáte většinou docela snadno – prvním závažnějším příznakem bývá to, že se přestanete potit, a to proto, že nemáte potit co. Pocení je přitom nejúčinnější nástroj, kterým se organismus ochlazuje. Když se ochlazovat přestane, hrozí selhání.

Pokud v letním žáru vyběhnete, nezapomeňte si vzít dostatek vody, každých 20 minut je dobré přijmout cca 0,2-0,3 litru vody nebo (ještě lépe) iontového nápoje. Pokud máte možnost, upravte trasu tak, aby v jejím dosahu byl stánek s občerstvením, hospůdka nebo třeba studánka.

Běhejte brzy ráno nebo navečer

Letní vedra nesvědčí trénovaným běžcům, natož začátečníkům – jako hranice pro rozhodování, jestli vyběhnout nebo raději trénink vynechat, se obvykle doporučuje teplota 26 stupňů Celsia. Na vyšší teploty nejsme ve střední Evropě prostě stavění. Pokud si ale chcete i v opravdu horkých dnech dopřát svoji dávku kilometrů, vyběhněte brzy ráno, do deváté hodiny max. Nebo pak navečer po sedmé. Ranní běhání je ale lepší – vzduch je ráno chladnější a je v něm méně ozónu.

Nic nelámejte přes koleno

Při tropických teplotách náš organismus reaguje jinak, než jsme zvyklí – a někdy je dost těžké rozpoznat třeba první příznaky přehřátí, pokud s ním nemáme žádnou zkušenost. V horku myslete víc než jindy na to, že každý nepříjemný (neznámý) pocit při běhu může potenciálně znamenat velký zdravotní problém. Máme jednu radu – pozorujte se.

A pokud se vám začne motat hlava, začnete cítit malátnost a slabost kolem žaludku, ukliďte se do stínu, odpočiňte si a pořádně doplňte tekutiny. Možná se o vás pokouší úpal, jste silně dehydrovaní nebo máte náběh na tetanický záchvat. Ještě jednou – v tropickém počasí nic fakt nepřehánějte. Když jednou nedoběhnete, nic se nestane. P. S. Nikdy si s sebou nezapomeňte vzít mobil – může vám zachránit život. 

Vyměňte běžecké boty za kolo, vodu nebo činky

Letní vedro je dobrá „záminka“ pro výměnu běhání za jiný sport – a když ne po celou vlnu veder, tak aspoň někdy. Super je místo běhání jezdit na kole, už proto, že na kole uvezete o dost víc tekutin než kolik jich s sebou můžete vzít při běhání. A co si budeme říkat, pokud se nevypravíte na kole rovnou do hor, na rovině a z kopce si budete moci odpočinout. Kolo ne? Další prima možností je plavání – ve vodě jen těžko dojde k přehřátí a hlavně, rozpohybujete a posílíte zase úplně jiné svalové skupiny než při běhu. Poslední tip – skočte si místo běhání ve vedru poprat se s činkami do klimatizované posilovny. I zvedání železa má něco do sebe.

Tričko na letní běhání si vyber u nás

TOP 4 běžecká trička na Sportinator.cz